طراح بسته بندی

طراح بسته بندی

صرف نظر از محصول، همه چیز نیاز به نوعی بسته بندی دارد، که هر چه ایده و طراحی بسته بندی متفاوت و جذاب باشد، مصرف کننده در زمان خرید انتخاب بهتری دارد. پس وظایف یک طراح بسته بندی بسیار دقیق و دشوار است. قبل از هر چیز بیاییم به نقش یک فرد در جایگاه طراح بسته بندی بپردازیم.

طراحان بسته بندی چه می کنند؟

زندگی روزمره کاری یک طراح را می توان به این شکل تعریف کرد:

مفهوم:

طراحان کار خود را با مفهوم یک طرح آغاز می کنند.

بطور مثال: اگر قرار است برای زعفران بسته بندی مناسبی طراحی شود قبل از هر چیز طراح به این مورد فکر میکند که زعفران چه خواصی دارد، چه حسی را به مصرف کننده خواهد داد، انتظار فروشنده از طرح بسته بندی زعفران چیست و قرار است چه چیز را در ذهن مصرف کننده به تصویر بکشد تا آن محصول را بین دیگر محصولات انتخاب و خریداری کنند و حتی طراحان به این مسئله نیز می اندیشند که طرحی که قرار است اجرا شود مفهوم آن برند را نیز انتقال میدهد یا خیر. پس این بخش یکی از مهمترین قسمت های شروع طراحی می باشد.

برند:

برخی از مجموعه ها فعالیتی بسیار رقابتی را در بازار خود ایجاد کرده اند و می بایست ارائه محصولات خود را نیز متفاوت و جذاب انجام دهند. طراح بسته بندی میبایست در این مرحله از هویت برند، استراتژی و هدفگذاری های آن مجموعه اطلاعاتی کسب کند و در همین راستا طرحی را ارائه دهد که تمایز در آن به چشم بخورد. ارائه طرحی که نشان دهنده شخصیت برند است.

طراحی قالب بسته بندی:

طراحی قالب یا همان سازه بسته بندی یکی از مهمترین و پیچیده ترین بخش بسته بندی است. یکی از مواردی که میتوان محصول را در بازار هدف خود به خوبی به فروش رساند استفاده از یک سازه متفاوت و خلاقانه است. پس در این بخش طراح بسته بندی طبق اطلاعات بدست آمده که شامل نوع محصول، چیدمان، کاربرد بسته بندی، کارکرده پس ار مصرف محصولات داخل بسته بندی و تفکیک جنسیت میشود ایده های خود را در قالب یک طرح ساخته شده ( ماکت ) به مشتری خود ارائه خواهد داد.

طراحی گرافیکی:

این بخش بسیار جذاب است و میتوان با استفاده از یک طرح گرافیکی خلاقانه و پیاده سازی آن بر روی سازه از قبل طراحی شده، یک شاهکار هنری را خلق نمود. با استفاده از یک طرح گرافیکی مناسب و تلفیق آن با سازه از پیش طراحی شده میتوان یک بسته بندی متفاوت را اجرا کرد. پس تلفیق این دو بخش یعنی گرافیک و سازه بسیار میتواند در ارائه و فروش یک محصول کمک کنند.

دانش چاپی:

شاید بهتر باشد این بخش را در الویت قرارداد زیرا تا زمانی که یک طراح از تکنیک های چاپ، درصد رنگ ها، دستگاه های موجود و کارکرد کاغذ ها اطلاعاتی نداشته باشد نمیتواند بسته بندی مناسبی را طراحی و به مشتری ارائه دهد. نقش طراح در بسته بندی بطور معمول از بدو تولد آغاز و در مفهموم شکل میگیرد و سپس رشد و بزرگ کردن طراحی است چنانچه طراحی در حال اجرا مانند کودک خود می باشد. بطور معمول پروژه را از جایی آغاز میکند که نام تجاری وجود نداشته و برای ایجاد یک برند، پایه و اساس بصری، مفهوم، طراحی و اجرای آن مسئولیت داشته و با مشتری همکاری میکند تا این کودک را به بلوغ برساند.

منبع: ماهنامه صنعت بسته بندی

2020-01-14T10:03:52-01:00