بسته بندی روح کالا و ارائه دهنده ی هویت محصولات است

هنر و صنعت بسته بندی

بسته بندی روح کالا و اراءه دهنده هویت محصولات است. بین کیفیت و گیرایی بصری بسته بندی، با فروش محصولات، رابطه ای مستقیم و تنگاتنگ وجود دارد. یک بسته بندی کارآمد و زیبا، فروش محصولات را تضمین میکند.

نگاهی به فروشگاه ها

آیا تاکنون توجه کرده اید که هنگام ورود به یک فروشگاه، انواع بسته بندی های کوچک و بزرگ ما را احاطه می‌کنند؟ و آیا تاکنون پیش آمده است که بی اختیار کالایی را در دست بگیرید، و بی آنکه چندان ضرورتی داشته باشد، آن را خریداری کنید؟ آیا شده از میان چند محصول مشابه، مجذوب کالایی شده باشید که بسته بندی آن را می پسندید؟ اگر این موارد و ده ها مورد دیگر را با دقت از نظر بگذرانید، می توانید به قدرت و اهمیت واقعی بسته بندی پی ببرند.

بسته بندی در دو قرن اخیر

بسته بندی محصولات از چنان گستردگی و تنوعی برخوردارند که به سختی می توان برای آن تعریف جامع و کاملی یافت. بسته بندی مجموعه ی هماهنگی از عوامل مختلف است که کاربردهای آن آماده سازی و بهینه کردن نگهداری، حمل، توزیع، فروش و مصرف کالاهاست.

بهره گیری و حفاظت از بسته بندی

بشر به منظور بهره گیری و حفاظت از محصولات، از گذشته های بسیار دور انواع بسته بندی ها را به خدمت گرفت. در یکی دو قرن اخیر بسته بندی از نقش سنتی خود بسیار فراتر رفته، به ابزاری برای تبلیغات و جذب مشتری تبدیل شده است. امروزه تولید بسته ها به یک صنعت، هنر و فعالیت اقتصادی بزرگ تبدیل شده است. بسته بندی در همه جا حضور دارد و جزو تفکیک ناپذیر تولید و عرصه ی کالاهاست. بسته بندی روز به روز بیشتر به عنوان عاملی پایه در بالا بردن فروش و رونق اقتصادی مطرح شده و به یکی از شاخص های مهم توسعه ی یک جامعه بدل می شود.

بسته بندی در دوران نوین

امروزه در اغلب نقاط جهان، روش فروش سوپرمارکتی فراگیر شده است. در این سیستم که به روش سلف سرویس یا خودگردان شهرت یافته، نقش فروشنده در ارائه ی اجناس به خریداران حذف گردیده و بسته بندی جای آن را گرفته است. از این رو در این سیستم، بسته بندی نقش بسیار با اهمیتی یافته و تبدیل به ابزار پیچیده ای برای برقراری ارتباط و جلب نظر خریداران، فروش محصولات، معرفی و رواج نام تولید کننده و حتی ارائه و تثبیت فرهنگ و روش خاصی در زندگی مردم شده است.

طراحان گرافیک و بسته بندی

مجموعه فعالیت های مختلف طراحان گرافیک، چون درختی تناور از یک ریشه نشات می گیرند. ریشه ای که از یک سو از فکر و خلاقیت طراح تغذیه می شود و از سوی دیگر از نیازهای جامعه، مسائل فنی و تکنیکی و خواست سفارش دهندگان و مشاوران گوناگون، سیراب می گردد. طراحی بسته بندی یکی از فنی ترین، جذاب ترین و حساس ترین کارهای یک طرح گرافیک است که از این قائده مستثنی نیست.

طراحی بسته بندی، از میان مجموعه فعالیت هایی که جزو طراحی گرافیک قرار می گیرد، بیشترین نقاط اشتراک را با نحوه ی کارهای هنرمندان طراحی صنعتی و معماری دارد.

وجه مشترک هنرهای کاربردی با یکدیگر

از وجوه اشتراک هنرهای کاربردی، چون گرافیک، معماری و طراحی صنعتی، آن است که در این هنرها، مخاطب ناخواسته و بدون میل قبلی، با اثر هنری روبه رو می شود. اما در هنرهای غیر کاربردی یا محض، مخاطب اغلب، با آمادگی و خواست خود به دیدار اثر می آید. برای دیدن آثار نقاشی مخاطبین، خود به موزه ها و گالری ها می روند، اما یک پوستر، افرادی را که با هدف دیگری در حال گذر از کوی و برزن هستند به سمت خود جلب می کند. مردم برای خرید کالاها به فروشگاه ها مراجعه می کنند اما ناخواسته آثار هنری طراحی بسته بندی را می بینند، با آن ها ارتباط برقرار می کنند،پیام نهفته در آن ها را استنباط و تحت تاثیر آن قرار می گیرند و پیرو آن تصمیم گیری می کنند.

بسته بندی، محافظت از محصولات

بسته بندی به سبب محافظت از محصولات در مقابل صدمات و خرابی، موجب کم شدن ضایعات و ارزانی کالاها می‌شود. همچنین این امر موجب کاهش آلودگی ها و بیماری ها شده از جهاتی به حفظ محیط زیست یاری می رساند. به لطف بسته بندی حمل و نگهداری کالاها ساده تر و مقرون به صرفه تر شده است. در حال حاضر بسته ها اطلاعات مفیدی درباره ی محتویاتشان به مصرف کنندگان می دهند. مراجعین به فروشگاه ها با حال و هوا و هویت کلی بسته ها از طریق طرح، رنگ و تصویر آن ها آشنا می شوند همچنین مستقیماً به وسیله ی اطلاعات مکتوب درج شده، آگاهی‌های مفیدی دریافت می کنند. بسته بندی به خاطر داشتن کارکردهای متنوع، از جمله کاستن از هزینه ها و رونق بازار، به حفظ و ارتقای منافع تولید کنندگان و مصرف کنندگان کمک می کند.

منبع: ماهنامه صنعت بسته بندی

2020-01-14T09:59:17-01:00